tajnistvo@osnhr.si (03) 56 42 460
ZNAČILNOSTI NADARJENIH UČENCEV

Raziskave kažejo, da imajo nadarjeni učenci pogosto določene osebnostne lastnosti, ki so bolj izrazite v primerjavi z drugimi učenci, čeprav gre za zelo raznoliko skupino znotraj nadarjenih samih. Te lastnosti pokrivajo več različnih področij, med njimi miselno-spoznavno, učno-storilnostno, motivacijsko in socialno-čustveno. Najpogostejše značilnosti so:
Miselno-spoznavno področje:
- razvito divergentno mišljenje (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
- napredno logično mišljenje (analiza, abstrahiranje, sposobnost sklepanja),
- nenavadna domišljija,
- natančnost opazovanja,
- dober spomin,
- smisel za humor.
Učno-storilnostno področje:
- široka razgledanost,
- visoka učna uspešnost,
- bogato besedišče,
- hitro branje,
- spretnosti v umetniških dejavnostih (glasba, ples, risanje itd.),
- dobra motorična spretnost in vzdržljivost.
Motivacijsko področje:
- visoka potreba po doseganju odličnosti,
- radovednost,
- široki interesi,
- vztrajnost pri nalogah,
- visoka motivacija za dosežke,
- uživanje v uspehih.
Socialno-čustveno področje:
- nekonformizem,
- občutek za pravičnost,
- neodvisnost in samostojnost,
- sposobnost vodenja,
- organizacijske sposobnosti,
- empatija.
Čim bolj izrazite so te lastnosti, večja je verjetnost, da je učenec nadarjen.
Vendar pa pri nekaterih nadarjenih učencih, ki ne dosegajo uspehov v šoli, pogosto opazimo lastnosti, ki ovirajo njihov učni napredek, kot so:
- pomanjkanje interesa za šolo,
- strah pred ustnimi ocenami,
- nizka samopodoba in pomanjkanje samozavesti,
- težave pri skupinskem delu,
- nezmožnost motivacije z običajnimi spodbudami (ocenami, pohvalami ipd.),
- težave s pozornostjo,
- hiperaktivnost,
- socialna in čustvena nezrelost.
Vir: Povzeto po smernicah ZRSŠ – Koncept: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, Ljubljana, 1999.


